MÁSODRENDŰ HÁZIORVOSOK

 

A nagy elánnal beharangozott egészségügyi dolgozók béremeléséből egyetlen forint sem jutott 2016. augusztus 1.-től a Területi Kötelezettség nélküli (TEK nélküli) praxist működtető háziorvosoknak, és a velük dolgozó nővéreknek. Miért csak másodrendűek az ilyen praxist működtető háziorvosok, akik szinte ugyanannyi beteget és legalább olyan lelkiismeretesen látnak el, mint a Területi Ellátási Kötelezettséggel (TEK)működő, államilag kijelölt háziorvosi praxisok orvosai?

 

Bár 4 évvel ezelőtt még azért is küzdeniük kellett ezeknek a háziorvosoknak, hogy egyáltalán életben maradhassanak a praxisaik, mert eredetileg, csak 2015.12.31.-ig engedélyezték volna a működésüket. Ezeknek a háziorvosoknak a vezető képviselői tárgyalásokat folytattak az egészségügyi államtitkársággal. Orvos-beteg petíciók is születtek az ilyen praxisok megmaradásának érdekében.

http://www.pestmegyei-hirhatar.hu/hir/viszlat-doki-bucsut-inthetunk-haziorvosunknak-is

 

Azóta megkegyelmeztek nekik. Működhetnek tovább, de milyen áron? A sorsukra hagyták őket, mint a mostohagyermeket? Az illetékesek tudják, hogy hazánkban milyen nagy a háziorvosi létszámhiány és tovább terhelni újabb betegek befogadásával már nem lehet a nagy beteg-létszámú állami körzeteket. A körzetek újra elosztása pedig további bonyodalmakat okozhatna. Súlyosan diszkriminatív a helyzet. A TEK nélküli háziorvosi praxisok ugyanazt a feladatot látják el - szinte ugyanannyi beteggel - mint az állami körzetű praxisok. Miért csak fele annyi állami támogatást kapnak, mint az állami körzetes háziorvosok?

 

Augusztus 1.-től miért nem kaptak egy forintot sem béremelésre, miközben az állami körzetek praxisait működtetők, havi 130 ezer forintos béremelési keretet kaptak? Nem irigységről, hanem igazságtalanságról van szó, mint ahogyan ezt jogosan szóvá is tette egy szegedi TEK nélküli háziorvos a helyi sajtónak adott nyilatkozatában.

http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/pariak_lettek_a_haziorvosok_kozott/2485212/

 

A súlyos diszkriminációnak további negatív hatásai is vannak. A fele annyi állami támogatásból gazdálkodó TEK nélküli háziorvosi praxisoknak ugyanúgy teljesíteni kell a munkabérek költségeit, az eszközök beszerzését és dologi kiadásokat. A létszám aránytól függően országosan, egy ilyen praxis átlag kb. havi 500 ezer forintból, míg hasonló átlagos létszám mellett egy állami körzet dupla annyiból, kb. 1 millió forintból gazdálkodhat. Sokkhatás volt számukra, hogy a TEK nélküli praxisokban dolgozó orvosok és nővérek egy forint béremelést sem kaptak. Emiatt, nem csak a napi megélhetésük rosszabb színvonalú, mint azoké a kollegáké, akik az állami körzetekben hozzájuthattak a havi 130 ezer forintos béremeléshez úgy, hogy ebből kb. 100 ezer Ft/hó az orvos béremelése, és kb. 30 ezer Ft/hó a nővéré.

 

Nem jó ez a megosztó politika. Kifejezetten káros hatása lehet a jövőre nézve is, ha sosem jutnak béremeléshez, mert a nyugdíjuk is jóval alacsonyabb lesz ezeknek a TEK nélküli háziorvosoknak, mint az állami körzetes kollegáknak, de ugyanez vonatkozik a nővérekre is! Meddig lehet még feszíteni a húrt? Főleg, hogy egyre nagyobb kihívásokkal nézünk szembe, mert hamarosan több millióan maradnak háziorvos nélkül az országban, akkora az orvoshiány, naponta erről ír a sajtó. Akik viszont még szeretnék a TEK nélküli háziorvosi praxisukat működtetni, azokat az orvosokat és a mellettük dolgozó nővéreket ellehetetlenítik? Nem szabad szó nélkül hagyni ezt a súlyos diszkriminációt, ami ezek ellen háziorvosok és nővérek ellen irányul. Az nem lehet megoldás: ha ez nem tetszik az orvosnak, akkor zárják be a TEK nélküli praxist. Ezt a praxisjogot el sem lehet adni, mert 2012. évtől nem adtak ki az új jelentkezőknek engedélyeket a TEK nélküli praxisok működtetéséhez. Ha a súlyos diszkriminációba belefáradnak ezek az orvosok, a betegeikkel mi lesz? Hiszen egyre kevesebb háziorvos praktizál, beteg viszont egyre több lesz az elöregedő társadalomban. Ez a politika nemcsak a gyógyítókra káros, hanem a betegekre is. Főleg, ha utóbbiakat nem lesz, aki ellássa!